
VirTube
Sinds de oprichting in 1996 is @MSTERDAM (www.apenstaartje.nl) uitgegroeid tot een hooggespecialiseerd bureau dat verantwoordelijk is voor het uitwerken van concepten, resulterend in het presenteren en onderhouden van content op het gebied van Nieuwe Media.
Naast @MSTERDAM is in 2001 het communicatiebureau VirTube opgericht voor off-line en on-line media. Toegespitst op de nieuwe media en de mogelijkheden daarvan, is VirTube gespecialiseerd in de ontwikkeling van strategie, concept en de creatie die daaruit voortvloeit. VirTube richt zich dus op de verschillende mediavormen en de interactie met nieuwe media wat resulteert in een crossmediale aanpak en uitvoering daarvan.
![]() |
![]() |
MSN.nl (msn.nl) biedt een grote verscheidenheid aan diensten en produkten. Om een grotere naamsbekendheid van MSN zelf alsmede de koppeling tussen MSN en haar aanbod te genereren, ontwikkelde VirTube concept en strategie voor de house banners en buttons op de Internetpresentatie van MSN. Eenheid en herkenbaarheid worden bevorderd door een cartooneske personage te introduceren, gebaseerd op het logo van MSN. Door een banner waarin dit personage een rol speelt te plaatsen op de pagina waar de bezoeker zich bevindt, met tevens een suggestie voor een andere dienst of 'channel' waarin de bezoeker geïnteresseerd zou kunnen zijn, ontstaat een vorm van bewegwijzering binnen de presentatie. Voorts is op deze manier duidelijk welk produkt bij het aanbod van MSN hoort en wordt derhalve de samenhang tussen merknaam en produkt of dienst alsook vertrouwdheid van en met MSN vergroot.
Naast de MSN House bannering is VirTube verantwoordelijk voor andere
MSN campagnes zoals bijvoorbeeld de introductie van de MSN Explorer middels
de Internetpresentaties van ondermeer de Telegraaf, de NOS, de telefoongids,
de ANWB, vrouwonline en nu.nl.
![]() |
Rialto filmtheaterKlik hier voor de Quicktime versie. |
![]() |
Filmtheater Rialto is het premièretheater voor de artistieke
cinema in Amsterdam. Rialto introduceert nieuwe filmmakers en zet onbekende
filmlanden op de menukaart. Anders gezegd: Rialto is een levendig filmtheater
dat bewuste keuzes maakt voor artistieke films en eigenzinnige programmaonderdelen
presenteert.
VirTube heeft in opdracht van Filmtheater Rialto een communicatieplan
ontwikkeld, alsmede de pay-off bedacht, met als doel Rialto als sterk
merk in de markt te zetten (binnen het marktsegment), het aantal bezoekers
per voorstelling te verhogen en een groter publiek voor een langere tijd
aan haar theater te verbinden. Hierbij zal crossmediaal zowel van off-line
als on-line media gebruik gemaakt worden. In eerste instantie zullen er
begin 2002 drie commercials vertoond gaan worden, waarvan de produktie
eveneens in handen is van VirTube.
![]() |
![]() |
Strategie en concept bepaald voor de presentatie van de digitale fotocamera range (digital ixus: www.digital-ixus.com) en videocamera range (XL1s / MVX1: videolineup.canon-europa.com). De vertaalslag van concept naar realisatie en de verdere uitvoering was in handen van @MSTERDAM.
![]() |
![]() |
Voor de invoering van en informatieverstrekking omtrent nieuwe producten
van Kliq, een onderdeel van de voormalige Arbeidsvoorziening Nederland,
ontwikkelde VirTube een communicatietraject. In drie fasen, geënt
op de verhaallijn zoals eenieder die kent, met een introductie, plot en
conclusie, werden de medewerkers stap voor stap bekend gemaakt met het
nieuwe Intranet PlanQ. Een uitgebreide teasercampagne werd opgevolgd door
een uitbreiding van de Intranetpresentatie die op deze manier meer duidelijk
bood. Ten slotte werd daadwerkelijk bekend gemaakt wat PlanQ precies inhield
en was men er dermate mee vertrouwd geraakt dat een naadloze overgang
gerealiseerd werd.
![]() |
![]() |
Waar verreweg de meeste organisaties aan het eind van het kalenderjaar Kerst- en Nieuwjaarswensen onder hun zakenrelaties verspreiden, leek het @MSTERDAM een goed idee wat vroeger van zich te laten horen. VirTube ontwikkelde concept en strategie voor deze eindejaarsuiting in de vorm van het Apenstaafje. Een aantal levensgrote Sinterklaasstaven werd vervaardigd, waarvan de gebruikelijke krul was vervangen door het @-symbool. Deze staven, voorzien van een naamplaatje met de URL www.apenstaafje.nl zijn vervolgens persoonlijk overhandigd aan relaties en opdrachtgevers van @MSTERDAM. De URL verwijst naar een Internetpagina waar de bezoeker door een aantal gesloten vragen te beantwoorden verschillende routes langs het Apenstaafje kan afleggen, om zo uiteindelijk bij een surprise aan de onderkant van de staf uit te komen. Deze eindejaarsactie bewerkstelligde zodoende zowel naamsbekendheid van als betrokkenheid bij de opdrachtever, @MSTERDAM.
![]() |
Festival in de Branding: ComponeermachineJohan Wagenaar Stichting en Hollands Spoor |
![]() |
Teneinde middelbare scholieren enthousiast te maken voor hedendaagse klassieke muziek, is voor het Festival in de Branding deze componeerapplicatie ontworpen. Pasklare muzikale bouwstenen van de hand van twee professionele musici stelden de scholieren in staat hun eigen compositie te creëren, terwijl begeleiding aanwezig was in de vorm van voortdurende communicatie per e-mail met medewerkers van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. De composities zijn na inzending door een deskundige jury beoordeeld, waarna het winnende stuk tijdens het Festival is opgevoerd: zo is de weg van analoog naar digitaal naar wederom analoog op een speelse, interactieve wijze afgelegd met als resultaat een moderne, betrokken omgang met zowel een eigentijds als een klassiek medium.
@MSTERDAM
@MSTERDAM maakt het mogelijk om content te presenteren en te onderhouden op het gebied van nieuwe media. Ook biedt @MSTERDAM hosting aan in relatie met de door haar ontwikkelde projecten.
@MSTERDAM draagt zorg voor de vertaalslag van het concept naar een functioneel,
grafisch en technisch ontwerp en vervolgens de realisatie ervan. Hierbij
verzorgt @MSTERDAM het traject van vormgeving, webdesign/ interactive
design, de ontwikkeling en realisatie van database en kennissystemen,
content management systemen, applicatieontwikkeling (Internet, PDA, mobiel)
en CDROM/ VideoCD/ DVD produktie.
www.apenstaartje.nl
@MSTERDAM
Prins Hendrikkade 22a
1012 TM Amsterdam
Tel: 020 - 675 51 40
Fax: 020 - 671 15 53
Email: info@apenstaartje.nl
Persbericht
27 februari 2002.
VirTube ontwikkelt succesvolle online campagne voor MSN.nl.
MSN heeft in januari de eerste plaats bereikt in de top 10 van de best bezochte websites van Nederland. Dit blijkt uit de maandelijkse metingen van het onderzoeksbureau Nielsen//NetRatings. Naast het record aantal bezoekers dat de portal bezoekt, verblijven de bezoekers gemiddeld langer op de portal en bezoeken ze een sterk toenemend aantal pagina's. Deze resultaten zijn mede te danken aan de online campagne op de eigen portal die verzorgd wordt door het communicatiebureau VirTube.
De online campagne is een jaar geleden van start gegaan met als doel meer bekendheid en traffic te genereren voor de verschillende Services en Channels. Hiervoor heeft VirTube de strategie en het concept ontwikkeld wat heeft geresulteerd in het cartoonesque vlindermannetje "Papi", dat optreedt als online gids en reclame 'held' in de online campagne op gehele Nederlandse MSN site.
De campagne heeft zijn vruchten afgeworpen. De diverse uitingen, waarin het vlindermannetje 'Papi' te zien is, hebben het vertrouwen van de bezoeker gekregen. Deze online reclame uitingen hebben een hogere doorklik ratio dan het landelijk gemiddelde van dezelfde advertentievormen. Dit heeft bijgedragen aan het hogere aantal pageviews per bezoeker evenals aan de toegenomen hoeveelheid tijd die een bezoeker doorbrengt op de MSN site.
Onlangs is de online campagne uitgebreid. Het vlindermannetje 'Papi' is verschenen in de EnRiched Advertenties van MSN. Deze nieuwe vorm van adverteren op MSN is onderdeel van hun Advantage Marketing programma. EnRiched advertenties bieden uitgebreidere interactie mogelijkheden met de doelgroep. Met enRiched-advertenties kan de adverteerder voldoen aan specifieke campagnedoelstellingen, zoals: het vergroten van de creatieve ruimte van banner-advertenties , gegevensverzameling, e-commerce-transacties via banners en de verbetering van grafische mogelijkheden binnen advertenties, bijvoorbeeld het overbrengen van bestaande televisiecommercials naar het web. De nieuwe reclame uitingen hebben tot nu toe zelfs een groter succes geboekt dan de standaard gebruikte banners en buttons.
Persbericht
7 februari 2002.
Rialto Filmtheater een sterk merk.
De bioscopen in Nederland hebben vorig jaar 23,5 miljoen bezoekers getrokken. Het was het drukste jaar voor de filmzalen sinds de introductie van de videorecorder in 1981.
Rialto wil als het premièretheater voor de artistieke cinema in
Amsterdam inspelen op deze stijgende belangstelling. Door Rialto als sterk
merk in de markt te zetten verwacht de bioscoop het aantal bezoekers per
voorstelling te kunnen verhogen en een groter publiek voor langere tijd
aan zich te binden.
Om dit te bereiken, heeft Rialto het communicatiebureau VirTube in de
arm genomen. VirTube heeft een strategie en een concept ontwikkeld wat
heeft geresulteerd in een campagne met de 'pay off': "Goed gezien. Rialto".
Doel van deze eerste commercial, die vanaf deze week (week 6) op televisie
en in de bioscoop te zien zal zijn, is het benadrukken van het gevoel
na het zien van een 'goede' film in het Rialto Filmtheater.
Door de ogen (in het lichaam) van de bezoeker zien we dat hij/ zij het
Rialto Filmtheater verlaat na het zien van een film. Meteen wordt duidelijk
dat deze film indruk heeft gemaakt. De wereld om de bezoeker heen lijkt
ogenschijnlijk normaal, maar achtereenvolgende gebeurtenissen geven een
ander beeld met vervreemding en verwarring tot gevolg. Vlak voordat de
commercial eindigt, loopt de bezoeker langs een oude schoenenzaak. In
de weerspiegeling van de etalageruit wordt een fragment getoond uit een
film (Kandahar). De ruit met de (film)projectie in haar weerspiegeling
fungeert hierbij als transparant medium tussen fictie en werkelijkheid.
Goed gezien. Rialto
Rialto is het eerste filmtheater in Nederland dat gebruik maakt van een commercial om reclame te maken voor het eigen bioscoopbedrijf.
Persbericht
11 januari 2002
VirTube ontwikkelt enRiched advertenties voor MSN.nl
VirTube heeft, als onderdeel van de lopende online campagne, een serie
enRiched housebanners voor MSN.nl ontwikkeld. EnRiched advertenties bieden
een uitgebreidere interactie met de doelgroep. Met enRiched-advertenties
kan de adverteerder voldoen aan specifieke campagnedoelstellingen, zoals:
het vergroten van de creatieve ruimte van banner-advertenties , gegevensverzameling,
e-commerce-transacties via banners en de verbetering van grafische mogelijkheden
binnen advertenties, bijvoorbeeld het overbrengen van bestaande televisiecommercials
naar het web.
De serie is gerealiseerd volgens het nieuwe Advantage
Marketing programma van MSN.nl. De doelstelling van de campagne is
om via deze banners de content en MSN services op MSN.nl
door de hele site te 'cross-promoten'. Op deze manier kunnen gebruikers
naar verschillende onderdelen van de MSN site gedirigeerd worden. De serie
zal de komende weken te zien zijn op de homepage en in alle zogenaamde
'channels' over specifieke interessegebieden op www.msn.nl en op de Advantage
Marketing site.
VirTube is een communicatiebureau dat gespecialiseerd is in online en offline media. In opdracht van MSN Nederland verzorgt VirTube de campagne voor de huisbannering van MSN.nl. De uitvoering van de campagne is in handen van @MSTERDAM, dat als studio de benodigde expertise in huis heeft en bovendien dankzij de geïntegreerde samenwerking met VirTube creatieve, innovatieve en kwalitatief hoogstaande produkten en diensten aanbiedt.
Persbericht
31 augustus 2001
Unzap!
VirTube communicatiebureau voor nieuwe media en hoge bandbreedte
Unzap! is sinds kort het motto van het nieuwe communicatiebureau VirTube B.V. i.o. Toegespitst op de nieuwe media, hoge bandbreedte en de mogelijkheden daarvan, is VirTube gespecialiseerd in de ontwikkeling van concept en strategie, altijd vanuit de consument of end-user redenerend, aansluitend op de doelstelling van de opdrachtgever. De oprichters van VirTube waren reeds sinds het ontstaan van zustermaatschappij @MSTERDAM (1996) verantwoordelijk voor de strategische en conceptuele visie met betrekking tot het ontwikkelen van Internet-, Intranet- en multimediapresentaties. Zo realiseerden zij o.a. het concept van de componeermachine van Festival in de Branding, PlanQ voor Kliq en Apenstaafje.nl voor @MSTERDAM. Momenteel is VirTube verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe housebannering van MSN Nederland. De effectieve samenwerking tussen VirTube en @MSTERDAM als studio zal in de toekomst blijven bestaan, daar dit bedrijf vanuit haar expertise uitstekend in staat is de vertaalslag van concept naar realisatie te maken.
Persbericht
20 juli 2001
VirTube en @MSTERDAM lanceren nieuwe huisbannering MSN.nl
Sinds 1 januari 2001 is VirTube BV werkzaam als een nieuw communicatiebureau. Toegespitst op de nieuwe media, hoge bandbreedte en de mogelijkheden daarvan, is VirTube gespecialiseerd in de ontwikkeling van concept en strategie. De oprichters van VirTube waren reeds sinds het ontstaan van zustermaatschappij @MSTERDAM (1996) verantwoordelijk voor de strategische en conceptuele visie met betrekking tot het ontwikkelen van Internet-, Intranet en multimediapresentaties. In opdracht van McCann-Erickson en MSN (Microsoft Networks) Nederland verzorgd VirTube strategie en concept voor de huisbannering van MSN.nl.
Doelstellingen van de opdracht zijn: het creëren van vertrouwen in "de wereld van MSN"; het genereren van bekendheid voor de verschillende diensten en producten van MSN.nl; het verhogen van merk- en naamsbekendheid van MSN zelf. Banners en buttons binnen MSN.nl hebben tot doel de overzichtelijkheid en samenhang van de portal te vergroten. In dit kader heeft VirTube de vlinder uit het logo van MSN gelicht en tot leven gewekt in de vorm van een geanimeerd 'vlindermannetje'. Dit cartoonesque personage zal als gids fungeren in de huisbannering: frequentie, opeenvolging en vormgeving bewerkstelligen herkenbaarheid.
De uitvoering van het concept is in handen van @MSTERDAM, dat als studio de benodigde expertise in huis heeft en bovendien dankzij de geïntegreerde samenwerking met VirTube creatieve, innovatieve en kwalitatief hoogstaande produkten en diensten aanbiedt.
Brochure
U kunt hier onze brochure
lezen (PDF formaat).
U kunt hier de Adobe
Acrobat Reader dowloaden.
Contact
Froukje Porte
Account Manager
Email: info@virtube.nl
Prins Hendrikkade 22E
1012 TM Amsterdam
Tel: +31(0)20-851 14 50
Fax: +31(0)20-671 15 53